Rabu, 18 November 2015

Home Pemulihan Untuk Sakit Perut Yang Anda Patut Tahu

Home Pemulihan Untuk Sakit Perut Yang Anda Patut Tahu

Satu penyakit yang sangat biasa di hari kami kepada kehidupan hari adalah utama perut. Yang sakit mengalami mana-mana sahaja di antara dada dan pangkal paha dipanggil sakit perut. Keamatan kesakitan mungkin berbeza-beza dari ringan kepada sederhana dan teruk. Walaupun kebanyakan dari sakit perut yang disyaki disebabkan oleh perut, terdapat juga beberapa sebab lain yang serius. Sakit perut boleh disebabkan oleh masalah pencernaan, sembelit kronik, gastrik, keasidan, keracunan makanan dan lain-lain Beberapa sebab utama adalah apendiks, batu dalam buah pinggang atau pundi hempedu, ulser, radang, jangkitan saluran kencing, hernia dan lain-lain Dalam kes-kes kemudian berjumpa doktor adalah mesti. Ubat sendiri dalam kes-kes boleh memudaratkan kesihatan dan sering boleh membawa kepada kematian pesakit.

Tetapi untuk semua sakit kecil kita buatan sendiri ubat yang dikenali sebagai sangat cekap dan berkesan dalam merawat dan dalam banyak kes menyembuhkan sakit perut. Dan perkara yang baik adalah bahawa kebanyakan ubat-ubatan ini boleh didapati di dapur anda dan anda tidak perlu pergi ke luar. Katakanlah misalnya halia, yang boleh didapati di kebanyakan dapur India mempunyai nilai-nilai perubatan yang amat berkesan. Campuran jus pudina, jus limau dan jus halia dengan sedikit slat hitam dikenali untuk membuat mukjizat dalam sakit perut. Satu sudu teh jus halia segar dicampur dengan setengah sudu teh mentega akan melegakan sakit serta-merta. Walaupun mengurut jus halia pada perut dikenali untuk mengurangkan rasa sakit.

Selain halia, rempah lain juga diketahui sangat membantu dalam hal ini. Minum air soda biasa melegakan keasidan jika itu adalah punca sakit. Biji karom dengan batu atau garam biasa dalam segelas air mengurangkan kesakitan. Mengambil jus halia dengan minyak jarak dalam setengah cawan air suam dua kali sehari untuk mendapatkan kelegaan daripada sakit. Satu pes biji halba dengan curd mempunyai kesan positif ke atas sakit dan kekejangan. Biji buah delima yang dicampur dengan garam dan lada hitam menghidupkan seseorang daripada sakit perut. Dua gram daun saderi, hancur dan kering dengan satu gram garam batu memberikan kelegaan segera dari kesakitan di bahagian abdomen.

Sesetengah herba tidak begitu umum untuk sakit perut adalah seperti berikut. Minum dicelur lemon verbena daun juga membantu. Bagi orang dewasa menelan biji jemuju mengurangkan kesakitan tetapi ini bukan untuk kanak-kanak. Rendam 20 gram jintan manis di dalam air semalaman dan minum campuran tegang pada keesokan harinya. Sakit perut kronik boleh dirawat dengan pengambilan harian pes dibuat bentuk dua gram biji Adas dan currant hitam direndam di dalam air semalaman pada waktu pagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar