Rabu, 18 November 2015

Senarai Sembelit Makanan dan Makanan Yang Melegakan Sembelit

Senarai Sembelit Makanan dan Makanan Yang Melegakan Sembelit

Sembelit, masalah yang biasa dihadapi oleh ramai, terutama hari ini. Sembelit merupakan satu keadaan di mana pelepasan teratur dan lancar dan pergerakan mangkuk tidak berlaku. Sembelit boleh membawa kepada pelbagai bentuk masalah yang berkaitan dengan gangguan metabolik. Masalah seperti gas, keasidan adalah terutamanya disebabkan kerana ini. Juga ia membawa kepada pelbagai masalah di dalam kulit. Jika bahan buangan itu tidak dihapuskan dari badan dengan betul dan kekal di dalam sebaliknya, anda juga boleh mempunyai idea tentang apa gangguan ia boleh mewujudkan. Jadi, pelepasan biasa mangkuk adalah sangat penting untuk kekal sihat.

Ia adalah sangat menarik untuk ambil perhatian yang memberikan kita nutrien penting untuk aktiviti harian kita adalah sebab untuk sembelit. Juga makanan yang sama boleh membantu kita melepaskan diri kita daripada sembelit. Oleh itu menjaga diri kita bermaklumat mengenai pelbagai kesan diet yang akan membantu anda mengawal dan mengelakkan sembelit sehingga ke tahap yang besar. Ia adalah sangat penting untuk mengetahui yang makanan memberikan anda apa yang memberi manfaat. Ini bukan sahaja akan membantu anda menetapkan diet yang betul untuk diri sendiri yang akan memberi anda kedua-dua nutrien yang betul dan juga menyebabkan pelepasan mangkuk.

Makanan yang mempunyai kepekatan yang tinggi tahap lemak dan rendah serat di dalamnya adalah punca utama sembelit. Makanan yang diproses seperti nasi putih, tepung putih, gula, pastri menyebabkan sembelit. Juga dibungkus makanan di mana gentian telah dihapuskan menyebabkan sembelit. Lemak haiwan dan makanan hidrogenasi seperti keju, daging berlemak, ais krim dan makanan ringan seperti pizza, kentang goreng dan lain-lain jenis makanan ringan. Juga bukan makanan pemakanan dan kafein seperti alkohol, kopi, minuman sejuk dan kandungan gula yang tinggi seperti jus buah-buahan (serat dikeluarkan) boleh menyebabkan penyelewengan dalam mangkuk. Penyelewengan lain seperti tekanan, ketegangan, kurang bersenam, kurang air, sedikit serat dalam diet; rutin yang tidak teratur, sengaja menahan dan lain-lain boleh menyebabkan sindrom cepat marah mangkuk.

Serat makanan yang kaya adalah ubat yang terbaik untuk sembelit. Makanan yang kaya dengan serat seperti raspberi, strawberi, beri hitam, brokoli, epal hijau, turnips hijau, gandum, rai, walnut dan lain-lain boleh membantu melegakan sembelit. Mula mencari gentian dalam makanan yang dibungkus. Pastikan anda mempunyai 25 hingga 30 gram serat setiap hari (untuk orang dewasa). Betik masak dan bendi juga boleh melakukan silap mata dengan mudah. Dua perkara ini amat berkesan dan menyebabkan bantuan segera. Makanan seperti yogurt, hijau dan mendalam alfalfa hijau, miso dan lain-lain boleh membantu metabolisme. Makanan yang mengandungi bakteria seperti alga mikro, kefir, rumput gandum membersihkan off usus. Pisang, mentega kacang dan bijirin serat tinggi dan lain-lain mengenang kembali sembelit. Juga meningkatkan pengambilan air dan termasuk 30 minit senaman dengan rutin harian anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar