Rabu, 18 November 2015

Rawatan Ayurveda - Dapatkan Kembali ke Alam Dengan Rawatan Ayurveda Herba

Rawatan Ayurveda - Dapatkan Kembali ke Alam Dengan Rawatan Ayurveda Herba

Adakah anda terdedah kepada kesan sampingan dari sistem perubatan konvensional? Atau anda tidak mendapat faedah mana-mana ubat allopathic? Kemudian anda perlu mendapatkan beberapa remedi lain dan itulah ayurveda. Rawatan Ayurveda adalah salah holistik dengan terapi semula jadi yang telah membuktikan diri mereka dalam penyakit-penyakit yang dianggap tidak boleh diubati oleh sistem lain rawatan.

Ayurveda bermula apabila semua ubat-ubat lain yang gagal. Ia adalah pencegahan, perlindungan dan dirawat di alam. Apabila mana-mana rawatan dilanjutkan kemudian ayurveda adalah pilihan yang tepat kerana ia boleh menyembuhkan penyakit yang sangat degil dan saka. Rawatan Ayurveda adalah satu sederhana, tanpa toksik dan boleh dipercayai. Ia adalah pelbagai disiplin iaitu ia bukan sahaja memberi tumpuan kepada ubat tetapi juga keadaan mental, emosi, sosial dan fizikal individu. Tujuannya bukan sahaja untuk merawat penyakit tetapi juga individu yang bahagia dan sihat sepanjang hayat.
Ayurveda percaya bahawa badan manusia terdiri daripada tiga doshas (kesilapan atau kesilapan): Vata, Pitta dan Kapha. Vata terdiri daripada udara dan ruang, Pitta mempunyai api dan air dan Kapha termasuk tanah dan air. Biasanya tiga doshas berada dalam keseimbangan antara satu sama lain. Sekiranya terdapat sebarang ketidakseimbangan, gangguan timbul dan rawatan Ayurveda berfungsi untuk membawa tiga harmoni lagi.

Ketiga-tiga doshas mengawal fungsi badan yang berlainan. Contohnya:
Vata terutamanya di dalam kolon atau dalam tulang, telinga paha, pinggang dan lain-lain ia mengawal pergerakan dalam otot, denyutan jantung, perasaan dan emosi seperti kegembiraan, ketawa, menangis kesakitan dan lain-lain ia juga bertanggungjawab untuk pergerakan sitoplasma dan sel membran.

Pitta mewakili transformasi dan hadir di dalam usus kecil, perut, kelenjar peluh mata. Ia mengawal pencernaan, pemakanan, metabolisme, suhu badan dan warnanya.

Kapha, kerana terdiri daripada tanah dan air supaya hadir sebagai keadaan keseimbangan. Ia hadir dalam hidung, plasma, sitoplasma, sinus dan rembesan cecair lain. Ia terutamanya menyediakan pelinciran dan struktur kepada badan. Emosi seperti lampiran, kasih sayang, kemarahan juga dikawal oleh Kapha. Ia memberi kekuatan biologi kepada badan.

Tiga kaedah yang berbeza rawatan Ayurveda:
Rawatan Ayurveda berfungsi dengan tiga cara:
Rawatan paliatif
Rawatan pembersihan
Lain-lain

Rawatan paliatif merujuk kepada keselesaan yang diberikan oleh ubat-ubatan dengan mengurangkan kesan-kesan toksik doshas. Ia dilakukan dengan mengurut melalui bahan-bahan berminyak, dengan mendedahkan badan kepada matahari dan udara dan senaman.

Dalam rawatan pembersihan kerana nama itu menunjukkan, pembersihan dilakukan dengan mengeluarkan bahan-bahan toksik dengan mendorong muntah atau penyucian.

Kaedah rawatan lain termasuk puasa, terapi peremajaan, terapi air kencing dan lain-lain
Dalam rawatan Ayurveda, ubat-ubatan disediakan daripada tumbuhan ekstrak terutamanya. Kadang-kadang produk haiwan seperti susu atau tulang dan mineral seperti plumbum arsenik, raksa dan lain-lain juga ditambah. Pada kandungan ubat asas boleh dibahagikan dalam tiga kategori:

Ubat-ubatan herba: terdiri daripada ekstrak daripada herba sahaja
Ubat Mineral: terdiri daripada cabutan daripada mineral.
Ubat Herbomineral: yang merangkumi kedua-dua herba dan mineral.

Jika anda baru untuk rawatan Ayurveda ini, cadangan untuk anda adalah untuk memberikan peluang dengan kesabaran. Anda akan berakhir dengan kepuasan lengkap dengan semua penyakit anda sembuh dan anda akan merasa kesegaran dalam anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar